Disaster......

Jaha, det var det..... Vaknade vid halv fem imorse, nervös....
Idag var det då dags för utställning. Vi, jag Rune och min syster Madeleine,  anlände dit i god tid för att Rune skulle hinna kolla läget och stressa ner litegrann. 

Det första vi gjorde var att hitta rätt ring, dumpa saker och sedan lurade Rune med mig på en shoppingrunda!!! Denna gång var han ovanligt återhållsam i sitt shoppande. Det blev bara en ny bur och en jättefin MFF-blå hundfilt.

Sedan strosade vi runt litegrann, kollade på andra hundar och ägare. Lite roligt att titta på olika rasers ägares klädstil (är det någon som förstår vad jag menar?)

Då det blev lite aktivitet i Ring 19 så gick jag och Rune dit för att få Rune mätt innan bedömning.  Men ringsekreteraren ansåg att det fick vi vänta med till bedömningen.  

Bästaste Jenni och hennes bästaste dotter Felicia kom för att heja på Rune.  Vi rände omkring på utställningen och tittade på allt och inget. Jenni fastnade vid Berner sennen ringen och jag och Felicia stod och tittade på agillity. Funderade på om det kunde vara något för Moa och Rune och för Felicia och Isa.  Det borde finnas agillity-träning för barn? Får kolla upp det. 


Ett, tu, tre dök min f.d. chef Kärran och hennes son Nils upp för att ansluta sig till Runes fan-club. Inte många hundar som har så stor hejarklack.


Innan det var dags för Rune var det mexikansk nakenhund. Jösses vad de är coola. Nästan lika söta som peruaner. :-) 

Så var det då dags för min och Runes premiär i utställningsringen. KATASTROF sammanfattar det hela ganska bra. Trots att jag förvarnade domaren (Peper Wilfred) om att det var vår första utställning, så rusade domaren fram till Rune med mätstickan i högsta hugg.


Rune blev livrädd och gjorde sitt bästa för att undkomma denna hemska människa!!!! JAG gjorde mitt bästa för att få Rune att uthärda mätningen. Domaren gjorde sitt bästa för att uttrycka sitt missnöje över att Rune inte stod stilla.


Trots hjälp från mexikan-ägare så fungerade inte mätningen så bra. Domaren muttrade att det minsann inte gick att bedöma Rune. Till slut fick domaren ett mått på Rune, 51.5 cm. 

Nu skulle Rune springa och visa upp sig i sina rörelser. Eftersom han fortfarande var livrädd så var väl inte rörelserna de bästa.  Då Rune skulle ställas upp inför domaren höll han full koll på var domaren befann sig..... Bäst att passa sig så att inte domaren kommer med den dumma mätstickan igen.




Efter bedömningen kom en mexikanare-ägare, Åse fram och tröstade mig och peppade mig inför fler utställningar. :-) Rart gjort tycker jag.

Då jag messade och berättade för Runes uppfödare Linda om mätningen så berättade hon att enligt "Regler och anvisningar för ringsekreterare" skall mätning fenomföras före bedömningens början!!!!

Rune fick en 3:a men faktiskt hyffsat bra kritik;

"Maskulin hund, visar klara tecken på blyghet. Korrekt huvud, dålig öronhållning. Korrekt toplinje vid stående, väldigt bra vid rörelse. Korrekta proportioner och tassar.  Utmärkt bakställ. Bra front, väldigt bra bröstkorg. Korrekt svans. Utmärk hud. Rör sig utan harmoni, korrekt "behind front", med  dålig utsträckning ( poor reach) och extremt vida rörelser.

Den som kan hjälpa mig att översätta de engelska meningarna till korrekt svenska får gärna höra av sig... Min hjärna har gett upp för idag. :-)

Rune har jag överhuvudtaget inte sett till sedan vi kom hem. Eller jo förresten, en liten stund. Då låg han i mitt knä och sov middag medan jag sov middag.... sedan steg jag upp men Rune sover fortfarande. Jag hoppas att han slipper mardrömmar om tyska, dominanta, översittardomare.


Kommentarer
Postat av: Syster Julia

USCH vilken hemsk domare!! :o kom upp till norrland istället, här verkar dom vara mycket trevligare ;) I alla fall mot Skrollan och mig ;) haha. Hoppas det går bättre på nästa utställning, har du bestämt dig om det blir gällivare eller Elmia ? :)

2010-03-20 @ 18:59:32
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Anonym

ingen utställning? :-( nädå, vi kommer igen..

2010-03-20 @ 19:09:40
Postat av: Cherry & DG

Stakars Rune!!! men det är bara att träna och fortsätta! DG ska ha sin premiär snart.. hålla tummarna för oss!!

2010-03-20 @ 20:18:57
URL: http://seraphs.wordpress.com/
Postat av: Jenni

Ja, stackars Rune, men han kommer igen, bara ut o träna, ta en massa små, jag följer gärna med er fram i vår, kram på er =)

2010-03-21 @ 06:57:38
Postat av: Jenni

Ja det var en riktig hemsk en, men han kommer att fixa det, han är ju den snyggatse peruanen jag sett ;) Tror på småutställningar nu i vår, jag följer gärna med. Kram på Er =)

2010-03-21 @ 07:01:27
Postat av: gunvor

nu skall jag sticka ut hakan lite. Hur kunde du komma på tanken att låta honom utställningsdebutera på en stor inomhusutställning? Dessutom tysk domare! Klart att det går åt fanders! Men visst om du vill ha en utställningshund så får du väl jobba på det, är det en trevlig familjehund du vill ha så fortsätt som du börjat, ni har ju roligt tillsammans- utställningar är inte viktiga!

Hälsningar från hon som lagt en förmögenhet på dessa jippon genom åren men tröttnat och inser att det är skit!!

2010-03-21 @ 07:55:17
URL: http://frosta.se
Postat av: stina

Du får så gärna sticka ut hakan Gunvor. Det var "vår" debut, inte Runes och inte min, utan vår. Men du kanske har rätt, jag borde kanske ha gått på mindre utställningar först. Men det är lätt att vara efterklok. :-)

Rune är i första hand vår familjemedlem och kommer alltid att vara det.

2010-03-21 @ 08:05:15
Postat av: stina

förresten... vad är det med tyska domare? det har jag inte hört förut

2010-03-21 @ 08:06:11
Postat av: Kusinen

Vad synd att du hade sådan otur med en idiot till domare (det finns bra tyska domare också....) på premiären, ibland undrar man ju om de "jävlas" med flit.

Kör inofficiella skruttutställningar så ofta du kan för att ge honom lite mer träning, de kostar sällan så mycket och är ju relativt "prestigelösa". Försök dessutom att undvika manliga domare ett tag framöver. Passa också på att be alla män du känner att komma fram och klämma och känna på honom vid tillfälle.

Det fixar sig, det är jag helt övertygad om! :-)

Kram!

2010-03-21 @ 09:10:05
Postat av: gunvor

tyska domare har ofta rykte om sig att vara tandmaniska, dom räknar tänder till förbannelse på vissa raser och det kan vara knäckande och kränkande för våra hundar! Visst finns det trevliga tyska domare oxå.

2010-03-21 @ 09:44:20
URL: http://frosta.se
Postat av: Stina

kusinvitamin. Då barnens kompisars pappor kommer ber jag dem alltid att mata Rune med godis. När vi är ute på stan och folk vill klappa Rune så ger jag dem godis så de kan mata honom. Dock kommer jag att undvika att ställa honom för manliga domare ett tag framöver. Jag får tillverka en egen mätsticka att öva honom med. Jag har ju "vana" från reserverade raser, men jag hade inte en tanke på att Rune skulle bete sig så här. Han är ju ganska glad och framåt. Hade en liten aning om att han skulle vara reserverad, men inte rädd.



Gunvor- igår kom en mexikanägare och spydde galla över tyska domare... eller tyskar i allmänhet... en av mina kompisar som var med på utställningen är tyska fniss Men hon tog inte illa upp. :-)

2010-03-21 @ 09:58:28
Postat av: gunvor

http://www.trelleborgsbrukshundklubb.se/utstallning/default.html



lade en länk på facebook till en inoff utst på hemmaplan - här kommer en till!!

2010-03-21 @ 13:27:07
URL: http://frosta.se
Postat av: Madde

Jag har skrivit ner Mitt omdömme från utställningen... på dommaren...



"Saknar harmoni, stressig, otrevlig (skicka gärna på uppfostran), saknar etologiska kunskaper. Bör lära sig hur man beter sig runt nervösa individer. Samt bör även tas ner på jorden och inte spy galla över ägare...

Extremt dålig hållning, mycket feminin gång och flaxar förfärligt med armar och händer... En dålig gång.



Dåliga muskler, överviktig. Behöver mer motion, bättre hälsokost och troligast deodorant.

Skinn under all kritik, kan dock bero på den höga åldern. När vi ändå är inne på den högra åldern, undersök risken för demens samt synen, uppenbarliga brister på syn (och/eller hjärnkapasitet) visades upp under dagen.



Ansiktsuttryck och attityd aningens åt det för pompösa hållet.



Rekommenderas ej för avel då individen inte äger lämpliga gener för nedärvning. En svag (kan ses med förstoringsglas) 4:a."



Jag är äckligt otrevlig ibland... Jag vet...



Det är de som gör mig till människa... stolt



Fö kan jag meddela att jag var nära att hoppa in i ringen, slita mätstickan från den inkompetenta gubben och mäta själv... Men gjorde inte detta då jag ej visste vad som händer för stinas del.

2010-03-26 @ 19:59:19
Postat av: Kusinen

Nä, det missade jag i min iver - unvik manliga domare tills du känner att allt funkar bra igen. Visst finns det kvinnliga domare som också är totalt blicklösa, men de är (åtminstone min erfarenhet) förhållandevis få.

Kramen!

2010-04-05 @ 19:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0